Svært nyttige treningstips™

Jeg vil jo – selvfølgelig – skrive om noe som fenger mange. Og det første som dukker opp bak pannebrasken er trening. Kanskje også fordi jeg bruker litt tid på det for tiden. Jeg jogger (slowjogger kanskje, om vi skal være helt ærlige, og det skal vi jo helst). Også er jeg på Elixia.

Gjennom trening har jeg selvfølgelig opparbeidet meg en god del erfaring, og har følgelig opptil flere gode råd å komme med. Som en aldri så liten disclaimer sier jeg som Baz Luhrman;  (…)my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…I will dispense this advice NOW.

*trommevirvel*

Treningsstudioet:

Jeg trener aldri i grupper. Av tre årsaker: 1) Jeg tror de utelukkende spiller musikk jeg ikke liker.  2) Jeg synes sånne damer som står foran og brøler ut er ganske slitsomme. 3) De andre kan se at jeg verken er spesielt sterk eller utholdende. Derfor trener jeg alltid på egen hånd når jeg er der. Litt på sykkel og litt styrke på apparatene. Her er mine tips & tricks for å overleve dette, samt høste stum beundring fra de andre:

  • Når du forlater et apparat: Still diskrét om på antall kilo, slik at de som overtar apparatet blir dypt og ektefølt imponert over hvor sterk du er. Jeg behøver vel ikke understreke viktigheten av å gjøre dette så diskrét at INGEN ser det, da det vil virke mot sin hensikt.
  • Skru opp motstanden på sykkelen dersom det setter seg noen på sykkelen ved siden av.
  • Stikke ut magen og simulere graviditet (NB: gjelder bare kvinner). Legg til litt vaggende gange. Jeg er sikker på at de andre blir veldig imponerte over at du i hele tatt orker å dra på Elixia, og de er overbærende når du ikke løfter tyngst, mest og lengst. Prøv! Dette fungere forøvrig også når du jogger.

Jogging:

  • LOGGE ALL AKTIVITET PÅ ENDOMONDO ELLER RUNKEEPER. Øh… Ja? Hva er vitsen med å trene om du ikke kan dele det med noen? Her har du en glimrende mulighet til å vise – sort på hvitt – hva du er god for. Ta det for gitt at du høster dyp beundring for den minste aktivitet.
  • SETT ENDOMONDO PÅ PAUSE DERSOM DU MÅ HVILE LITT. Av og til hender det kanskje at du må stoppe opp litt for å gjenvinne pusten se på fuglene og høre på trærne. La meg understreke viktigheten av å sette Endomondo på pause imens du lener deg mot et tre eller sitter litt på en stein. Hvis ikke vil det slå uheldig ut på gjennomsnittsfarten. Og det vil vi ikke, vil vi vel?
  • LEGG MERKE TIL RARE LØPESTILER. Observer andre mennesker du møter på din vei. I forrige uke så jeg bl.a. en mann som løp med armene hengende rett ned. Jeg følte meg øyeblikkelig litt oppmuntret og litt mindre teit.
  • BANDASJE RUNDT LEGGEN. Jeg møtte også en jente som gikk i en motbakke. Hun hadde bandasje rundt det ene benet. Det var lurt! På den måten kan ingen se ned på deg dersom du skulle slumpe til å gå litt på turen.
  • JOGG PÅ STEDER MED MYE MENNESKER. Okay. Av og til vil man trå til og gi alt. Jogg i nærheten av andre mennesker. Dersom det er stille i skogen kan jeg godt gå motbakkene, men dersom det er andre på veien, så slakker jeg ikke ned så lenge noen ser meg. Og dermed blir jeg tvunget til motbakkeløp. Effektivt indeed. Jeg anbefaler Hvervenbukta en søndag med finvær om man vil jogge uten å ta pauser.
  • Et siste tips, som jeg må påpeke at jeg aldri har benyttet meg av med vilje, bare en gang by accident. Jeg glemte å skru av Runkeeper før jeg satte meg i bilen og kjørte hjem. Jeg fikk til og med e-post av Runkeeper som fortalte meg at jeg hadde overgått meg selv både i tempo og distanse.  Ja, jeg bare nevner det.

Jeg håper du fant disse treningstipsene nyttige. Jeg kommer med flere senere.

8 thoughts on “Svært nyttige treningstips™

  1. *trommevirvel» vil alltid bli forbundet med deg.

    Og takk for gode råd. Om jeg skulle få lyst til å trene skal jeg titte tilbake på dette. Jeg likte forslaget om bandasje spesielt godt.

  2. Om ikke beste, så i alle fall mest fornuftige og ikke minst morsomste, treningstips jeg har lest på en stund. Likte selvsagt det med bandasjen best. Added value i form av masse sympati og omsorg får du hvis du beholder bandasjen på når du går i skjørt på jobb. Jeg bare nevner det.

    Endomondo har dessuten den nyttige funksjonen «automatisk pause når du står stille». Drar opp snittfarten betraktelig når man har et Instagram-moment på veien. Eller bare må hvile litt.

  3. Tilbaketråkk: Halvmaraton. Lissom. | Scener fra et ekteskap

Legg igjen en kommentar

