Palma og bokhandel og sånn

Vi har vært på ferie, vi. For et par uker siden. Ja, det var der jeg kjøpte den forsoningsundikken, for sånt lekkert undertøy får man vel ikke i Norge.
Jeg og mannen og sønnen og moren min på tur.
Guttungen sov sammen med mormor, så her var det rom for både å være sammen hele gjengen, og for å bare være litt ektepar.
Ferie i september er jammen ikke dumt altså!

Vi var i Palma. Sånn som vi pleier, kan jeg nesten si.
Sist vi var der var bryllupsreisen i fjor sommer. Vi elsker byen rett og slett.

Vi måtte innom vår favorittbokhandel. Den vi på en tidligere tur snublet litt tilfeldig over, og som vi falt for umiddelbart.
Fine Books heter den. Den er vanskelig å beskrive. Du tror du går inn i en liten bokhandel. Du går ned trapper, forbi hyller, inn i nye rom. Det er bøker overalt. Ting. Den er så innholdsrik og du tenker hele tiden at nå har jeg sett alt. Så er det flere hyller bak neste hjørnet. Vi blir så begeistret hver gang vi går inn i den, og tar oss alltid god tid.
Rod driver den. En litt eldre engelskmann, veldig engelsk, veldig morsom. Bokhandlernes svar på skrotnisse, tenker jeg vi sier.

Så nederst i dette innlegget må jeg legge ut en stor kladeis med bilder fra denne fantastisk perlen i en trang gate bak katedralen.

Noen ganger er de merkeligste ting som setter seg fast som de beste opplevelsene.
En av mine slike stunder: I baksetet i taxi på vei ut av Palma.
Det er mørkt ute.
Bilvinduene er åpne.
Taxien kjører alt for fort, og spiller Gotye veldig høyt.
Og jeg har aldri vært så rolig, føles det som.

 

Legg igjen en kommentar

